TrivectorLogiQ logotyp
meny

Varför ska du mäta processer?

De flesta organisationer fastnar i att mäta traditionella mått som budget och kostnad och missar att mäta det som spelar störst roll, nämligen om man levererar det kunderna behöver och bidrar till att realisera verksamhetsidén.

Kundvärde skapas i tvärorganisatoriska processer, inte isolerat inom avdelningar, men ändå utgår nästan all mätning från funktioner. Märkligt, eller hur? Genom att mäta dina processer får du en bättre förståelse för hur flödet faktiskt fungerar och vad som skapar förutsättningarna för att leverera hög kvalitet och kundvärde.

Mätning av processer ger er förutsättningar att bli mer kundorienterad

När man ska börja mäta är det frestande att gå direkt på målet och diskutera ”vad ska vi mäta?”. Risken då är att mätningarna i bästa fall blir spel för gallerierna, i sämsta fall att mätningarna blir kontraproduktiva.

Att mäta processer handlar istället om att identifiera vad som är viktigt att processen levererar och på vilket sätt. Då är det lättare att veta vad som behöver mätas och var i processen det ska mätas. Då kan du bygga in förståelse för det som verkligen spelar roll, för alla i organisationen. Var därför inte för snabb med att diskutera detaljerna utan gör grundarbetet först och fokusera på ”vad som är viktigt”. Det vinner ni på i längden.

Mätning av processer gör er proaktiva

Processmätning ger er också en fantastisk möjlighet att bli mer proaktiva i organisationen. Genom att veta vilka processer som behöver vara proaktiva och mäta där du sätter förutsättningarna för det framtida resultatet i processen kan du tidigt agera om ni är på väg åt fel håll. Som exempel, att identifiera personer i riskzon tidigt gör att sociala insatser kan ges proaktivt till de som behöver det. Eller att segmentera kunder gör att vi kan vara proaktiva och lägga resurser på rätt kund i en säljprocess. Så se till att mäta era processer och äga kontrollen!

Så varför ska du mäta processer? Genom att mäta din process kan du säkerställa att ni levererar enligt kundens behov och krav och lever upp till verksamhetsidén. Mätningen gör att ni kan agera proaktivt och ger er bättre förutsättningar att bli mer kundorienterade.

Utbildning om mätning

Om du vill lära dig mer om mätning och få färdigheterna att mäta processer i din organisation så kan du läsa mer om utbildningen Utveckla mätsystem för processer.

Dela med dina vänner

Relaterade artiklar