För att framgångsrikt styra och utveckla en verksamhet måste de viktigaste processerna identifieras och synliggöras. Tyvärr är det alltför vanligt att processkartor blir krångliga
Har vår processkarta rätt detaljnivå? Det är en av de vanligaste frågorna som vi får under kursen Kartlägga och kommunicera processer och vanligt förekommande
Vill ni öka kundorienteringen och förståelsen för vad som skapar värde för era kunder? Har ni utvecklingsinitiativ som behöver öka farten? Behöver ni effektivisera
En process består huvudsakligen av tre olika komponenter: objekt in, aktivitet(er) och objekt ut. Ibland uppstår viss förvirring till varför man inte bara kan
När man genomför ett processkartläggningsprojekt är det vanligt att man först håller ett antal intervjuer med utvalda personer för att komma igång med själva
Inom kommunikationsteorin talas det ofta om vikten av att kommunicera på mottagarens villkor. Det är med andra ord hur väl budskapet mottas och förstås
Detaljeringsgraden i processkartor är en ständigt återkommande fråga. Hur vet man egentligen vilken detaljeringsgrad man ska ha? När ska man förenkla processkartan och när