Vi mäter alldeles för lite i våra verksamheter vågar vi påstå. Ha! tänker du, vi mäter ju alldeles för mycket, det ska rapporteras nyckeltal, statistik och data till höger och vänster hela tiden. Det stämmer och det håller vi med om, men det vi menar är att vi använder fel nyckeltal och mäter för lite av det som vi har nytta av, av det som skapar handlingskraft och utvecklingsförmåga.
För att du ska få nytta och kraft av dina mätningar måste du börja med att fundera på varför ni ska mäta överhuvudtaget. Hur stor andel av era nyckeltal syftar till att driva förbättringar och utveckling jämfört med den andelen mätningar som ämnar att följa upp eller bevara status quo? Ganska få, om vi får gissa. Att ha en diskussion och gemensam bild av syftet med era mätningar och hur de ska användas är ett enkelt sätt att mäta mindre och ha färre nyckeltal, men med bättre kvalitet.
Nyckeltal som bidrar till verksamhetens värdeskapande
När ni vet varför ni vill mäta måste ni bestämma er för vad ni ska mäta. Vilka nyckeltal ska prioriteras? Vi gissar att ni idag mäter organisatoriska prestationer, till exempel om enheterna håller sin budget eller hur stor sjukfrånvaron är i avdelningarna. Betydligt färre nyckeltal fokuserar troligtvis på värdeskapandet för era kunder eller hur väl ni uppfyller er verksamhetsidé eller uppdrag. Även om det förra är viktigt är det senare betydligt mer intressant och relevant. Det är ju inget större värde i att hålla budget i en verksamhet som inte längre gör rätt saker – då behövs snart ingen budget alls.
Vår förhoppning är att alla organisationer ska skrota onödig mätbyråkrati och i stället ha färre, men mer verkningsfulla nyckeltal som bidrar till styrning, ledning och faktabaserad utveckling. Ett första steg på vägen är att gå kursen Utveckla mätsystem för processer där vi både teoretiskt, konkret och casebaserat diskuterar hur du går tillväga.