”Vi lyssnar till våra medarbetare, vi engagerar våra medarbetare, vi ska vända på pyramiden. Våra team skall vara självständiga.” Detta är olika uttryck som
”Vi har kartlagt våra processer, men ändå blir inte verksamheten bättre.” För att verkligen processorientera verksamheten och göra skillnad, måste man våga sätta kundens
En huvudprocesskarta består av verksamhetens viktigaste processer. Huvudprocesser är de processer som realiserar verksamhetsidén. Tillsammans beskriver dem varför verksamheten finns och vad verksamheten gör
Ordet process förekommer i många sammanhang men denna film fokuserar på verksamhetsprocesser och hur man definierar och avgränsar processer på rätt sätt Vad är
Automatisering av processer genom Robotic Process Automation (RPA) är ett växande område inom verksamhetsutveckling och det är lätt att förstå varför. Men det gäller
”Vi har processägare och processledare, ändå får vi inte fart på vårt processarbete. Vad gör vi för fel?” Samarbetet mellan processroller, chefer och medarbetare
”Vi jobbar hårt i processutvecklingsprojekt, ändå blir det inga stora förändringar. Vad gör vi för fel?” Att skapa bestående förändring efter ett processutvecklingsprojekt är
Inom många verksamheter finns avdelningar där agila synsätt och metoder används, men att skapa en agil organisation handlar inte bara om att förändra arbetssättet
Socialförvaltningen i Kalmar län arbetar sedan flera år med ett processbaserat arbetssätt. För att kontinuerligt fylla på med ny kunskap och få angreppssätt och
Processutvecklare är en mångfacetterad roll som kräver både förståelse och kunskap inom ett antal skilda områden. För att hjälpa processutvecklarna och verksamhetsutvecklarna i deras